Nieuwsgaring via robots.txt
Een aardige truc voor internetjournalisten die snel een nieuwtje nodig hebben: bekijk de robots.txt van vooraanstaande sites en hou de wijzigingen in de gaten. Werkt Google stiekem aan een nieuwe dienst? Even kijken op www.google.com/robots.txt en inderdaad, er is een nieuwe regel toegevoegd:
Disallow: /music
Dus wat schrijven de webloggers, waaronder Garett Rogers van ZDNet?
Google Music gets closer
En als er maar genoeg webloggers melding van maken, denken ook internetjournalisten dat het nieuws is. Zo meldt Planet Multimedia:
De toevoeging van de submap ‘/music’ in Google’s domein vormt het kersverse bewijs dat de zoekgigant bezig is met het opzetten van een eigen online muziekwinkel.
Natuurlijk zou het best kunnen zijn dat Google werkt aan een nieuwe muziekdienst – waar werkt Google tenslotte niet aan? Maar laten we wel wezen: een wijziging in de robots.txt is niet meer dan een flinterdunne indicatie.
Bovendien is met deze wijziging iets geks aan de hand. Tik maar eens het adres www.google.com/music in: het resultaat is een 404-foutmelding. Het lijkt erop dat de map dus nog helemaal niet bestaat, of in ieder geval niet toegankelijk is via standaard http-requests. De wijziging in de robots.txt is dus technisch gezien nauwelijks zinvol. De overbekende 404-foutmeldingen zijn prima toereikend om een zoekbot buiten de deur te houden.
Toch zijn ze bij Google slim genoeg om te beseffen dat elke wijziging in de Google-robots.txt de aandacht van webloggers en journalisten trekt. Wil de zoekmachine met deze schijnbaar overbodige wijziging willens en wetens een nieuw gerucht aanwakkeren? En zo ja, waarom? Is dat om de reacties van de pers of van concurrenten af te wachten en op basis daarvan nog wat te sleutelen aan de eigen dienst? Of is het weer om de aandacht af te leiden van recente Google-kritieken, zoals onlangs bij Google Trends?
U ziet het: gPoque is vandaag in een paranoïde bui. De hoogste tijd voor een leuke nieuwe Google-dienst, zodat we weer heerlijk kritiekloos in zwijm kunnen vallen.
Nieuwsgaring via robots.txt
Een aardige truc voor internetjournalisten die snel een nieuwtje nodig hebben: bekijk de robots.txt van vooraanstaande sites en hou de wijzigingen in de gaten. Werkt Google stiekem aan een nieuwe dienst? Even kijken op www.google.com/robots.txt en inderdaad, er is een nieuwe regel toegevoegd:
Dus wat schrijven de webloggers, waaronder Garett Rogers van ZDNet?
En als er maar genoeg webloggers melding van maken, denken ook internetjournalisten dat het nieuws is. Zo meldt Planet Multimedia:
Natuurlijk zou het best kunnen zijn dat Google werkt aan een nieuwe muziekdienst – waar werkt Google tenslotte niet aan? Maar laten we wel wezen: een wijziging in de robots.txt is niet meer dan een flinterdunne indicatie.
Bovendien is met deze wijziging iets geks aan de hand. Tik maar eens het adres www.google.com/music in: het resultaat is een 404-foutmelding. Het lijkt erop dat de map dus nog helemaal niet bestaat, of in ieder geval niet toegankelijk is via standaard http-requests. De wijziging in de robots.txt is dus technisch gezien nauwelijks zinvol. De overbekende 404-foutmeldingen zijn prima toereikend om een zoekbot buiten de deur te houden.
Toch zijn ze bij Google slim genoeg om te beseffen dat elke wijziging in de Google-robots.txt de aandacht van webloggers en journalisten trekt. Wil de zoekmachine met deze schijnbaar overbodige wijziging willens en wetens een nieuw gerucht aanwakkeren? En zo ja, waarom? Is dat om de reacties van de pers of van concurrenten af te wachten en op basis daarvan nog wat te sleutelen aan de eigen dienst? Of is het weer om de aandacht af te leiden van recente Google-kritieken, zoals onlangs bij Google Trends?
U ziet het: gPoque is vandaag in een paranoïde bui. De hoogste tijd voor een leuke nieuwe Google-dienst, zodat we weer heerlijk kritiekloos in zwijm kunnen vallen.
Lees ook: