Een open-source webwinkel selecteren
Een vraag van een zakelijke relatie enkele dagen geleden: ik wil een winkel op mijn website, maar welk systeem moet ik kiezen? Zijn er geschikte open-source webwinkelsystemen, of ben ik er veel geld aan kwijt?
Zelf ben ik niet gespecialiseerd in webwinkels, dus een pasklaar antwoord kan ik niet geven – wel een paar criteria bij de selectieprocedure. Net vanochtend lees ik op de site ECommerce-Guide een korte bespreking van Five Free Open Source Shopping Carts: osCommerce, Zen Shopping Cart, Agora Shopping Cart, NoPCart en Commerce.Cgi.
De enthousiaste conclusie: ook voor commerciële activiteiten op internet kun je prima volstaan met open-source oplossingen. Dat klinkt leuk, maar een voor Nederlandse websites belangrijke vraag wordt er niet in beantwoord, namelijk: zijn deze winkelwagensystemen ook beschikbaar in andere talen dan Engels?
In Nederland heb je bovendien te maken met specifieke wettelijke bepalingen, zoals de Wet koop op afstand. Of deze pakketten daaraan (kunnen) voldoen, wordt eveneens niet direct duidelijk.
Dan maar alle vijf uitproberen? Dat hoeft gelukkig niet. Als je op de namen van deze winkelsystemen zoekt binnen het Nederlandse deel van internet, dan valt direct op dat NoPCart bij ons totaal onbekend is. Zen Shopping Cart en Commerce.Cgi worden al wat vaker gebruikt, maar het populairst bij ons blijken Agora Shopping Cart en osCommerce.
Agora Shopping Cart heeft als groot voordeel dat het standaard is opgenomen in Fantastico, een verzameling van enkele tientallen gratis programma’s waarover je vaak gratis kunt beschikken bij hostingprovider die cPanel aanbieden als beheersinterface voor hun klanten. Alle Fantastico-programma’s, dus ook Agora, zijn met slechts een paar muisklikken te installeren via het cPanel-menu. Dat is handig voor onervaren webmasters.
Op mij maakt osCommerce de beste indruk, want deze oplossing heeft een Nederlandse gebruikersgroep, de osCommerce Nederland. Dan is er in ieder geval ondersteuning in Nederland, en met de Nederlandse vertaling en de wettelijke randvoorwaarden zal het vermoedelijk ook wel oké zijn.
Een volgend selectiecriterium: hoe moeten de klanten betalen? Kunnen ze dat bijvoorbeeld ook met iDeal doen, een veelbelovend betaalsysteem dat volgens een recente peiling op www.computertotaal.nl al door 40 procent van de Nederlandse internetgebruikers wordt gebruikt? Daar is snel achter te komen met een handige zoekactie, bijvoorbeeld oscommerce ideal.
En een laatste criterium: zijn deze pakketten te integreren in open-source contentmanagementsystemen (Joomla, Typo3, Textpattern) en weblogs (WordPress, Movable Type)? Ook dit is een kwestie van handig googelen. En anders kun je altijd nog de betreffende website uitpluizen, de lijst van features goed bekijken en het supportforum doornemen.
Wat ik maar wil zeggen: aan de hand van een paar praktische criteria is het enorme aanbod van open-source oplossingen in een kwartiertje tijd snel uit te dunnen tot een of twee kansrijke kandidaten. De volgende stap: downloaden en gewoon maar uitproberen.
Een open-source webwinkel selecteren
Een vraag van een zakelijke relatie enkele dagen geleden: ik wil een winkel op mijn website, maar welk systeem moet ik kiezen? Zijn er geschikte open-source webwinkelsystemen, of ben ik er veel geld aan kwijt?
Zelf ben ik niet gespecialiseerd in webwinkels, dus een pasklaar antwoord kan ik niet geven – wel een paar criteria bij de selectieprocedure. Net vanochtend lees ik op de site ECommerce-Guide een korte bespreking van Five Free Open Source Shopping Carts: osCommerce, Zen Shopping Cart, Agora Shopping Cart, NoPCart en Commerce.Cgi.
De enthousiaste conclusie: ook voor commerciële activiteiten op internet kun je prima volstaan met open-source oplossingen. Dat klinkt leuk, maar een voor Nederlandse websites belangrijke vraag wordt er niet in beantwoord, namelijk: zijn deze winkelwagensystemen ook beschikbaar in andere talen dan Engels?
In Nederland heb je bovendien te maken met specifieke wettelijke bepalingen, zoals de Wet koop op afstand. Of deze pakketten daaraan (kunnen) voldoen, wordt eveneens niet direct duidelijk.
Dan maar alle vijf uitproberen? Dat hoeft gelukkig niet. Als je op de namen van deze winkelsystemen zoekt binnen het Nederlandse deel van internet, dan valt direct op dat NoPCart bij ons totaal onbekend is. Zen Shopping Cart en Commerce.Cgi worden al wat vaker gebruikt, maar het populairst bij ons blijken Agora Shopping Cart en osCommerce.
Agora Shopping Cart heeft als groot voordeel dat het standaard is opgenomen in Fantastico, een verzameling van enkele tientallen gratis programma’s waarover je vaak gratis kunt beschikken bij hostingprovider die cPanel aanbieden als beheersinterface voor hun klanten. Alle Fantastico-programma’s, dus ook Agora, zijn met slechts een paar muisklikken te installeren via het cPanel-menu. Dat is handig voor onervaren webmasters.
Op mij maakt osCommerce de beste indruk, want deze oplossing heeft een Nederlandse gebruikersgroep, de osCommerce Nederland. Dan is er in ieder geval ondersteuning in Nederland, en met de Nederlandse vertaling en de wettelijke randvoorwaarden zal het vermoedelijk ook wel oké zijn.
Een volgend selectiecriterium: hoe moeten de klanten betalen? Kunnen ze dat bijvoorbeeld ook met iDeal doen, een veelbelovend betaalsysteem dat volgens een recente peiling op www.computertotaal.nl al door 40 procent van de Nederlandse internetgebruikers wordt gebruikt? Daar is snel achter te komen met een handige zoekactie, bijvoorbeeld oscommerce ideal.
En een laatste criterium: zijn deze pakketten te integreren in open-source contentmanagementsystemen (Joomla, Typo3, Textpattern) en weblogs (WordPress, Movable Type)? Ook dit is een kwestie van handig googelen. En anders kun je altijd nog de betreffende website uitpluizen, de lijst van features goed bekijken en het supportforum doornemen.
Wat ik maar wil zeggen: aan de hand van een paar praktische criteria is het enorme aanbod van open-source oplossingen in een kwartiertje tijd snel uit te dunnen tot een of twee kansrijke kandidaten. De volgende stap: downloaden en gewoon maar uitproberen.
Lees ook: