Een open-soource cms kiezen: Movable Type, WordPress, Joomla, Drupal, Typo3?
“Ik wil graag mijn eigen website beheren. Laatst las ik iets over WordPress. Is dat een goed systeem of raad je me iets anders aan?”
Bijna wekelijks krijg ik van opdrachtgevers en zakelijke relaties dit soort vragen. In deze blogpost in het kort mijn ervaringen met enkele open-source contentmanagementsystemen.
Als webontwikkelaar moet je niet alleen je vakgebied goed kennen, je moet vooral ook begrijpelijk kunnen communiceren met niet-techneuten. Om ingewikkelde techniek uit te leggen gebruik ik graag metaforen. Zo vergelijk ik contentmanagementsystemen vaak met vervoermiddelen. Toegegeven, dit is bepaald geen genuanceerde vergelijking, maar wel eentje met een grote overtuigingskracht.
Een voorbeeld: een van mijn opdrachtgevers wilde graag dat ik Typo3 zou gebruiken voor een simpele website met een paar statische pagina’s. Na een lange technische en bedrijfsmatige uitwijding van mijn kant over performance, beheersaspecten en ’total cost of ownership’ bleef hij maar wazig kijken. Toen probeerde ik het met de volgende vraag: “Als je een pakje melk wilt kopen, zou je dan met een Boeing 747 naar de supermarkt gaan?” Zijn reactie: “Nee, natuurlijk niet, dan neem je de fiets? Maar heb je een fiets voor mij, Wessel?” En ik: “Ja hoor, dat is WordPress”. En hij weer: “Dan gebruiken we toch natuurlijk WordPress?!” Alsof hij er zelf was opgekomen.
In onderstaand overzicht zal ik af en toe de vergelijking trekken met vervoermiddelen. Mijn vakgenoten zullen vast en zeker mij gaan verwijten dat ik veel te kort door de bocht ga. En toch doe ik het bewust, want soms moet je de werkelijkheid een heel klein beetje vereenvoudigen om een inzicht effectief over te dragen.
Movable Type
Dit is het eerste cms waar ik ooit mee heb gewerkt. Movable Type is tot pakweg 2005 dé standaard blogsoftware geweest, maar sindsdien is de populariteit gaandeweg gedaald. Pas in 2007 is het officieel open-source geworden en eigenlijk was dat veel te laat, het had toen al de slag met WordPress verloren. Movable Type gebruik ik zelf nog voor mijn wandelsite Tweevoeter, maar voor opdrachtgevers zal ik het niet zo snel meer adviseren.
Toch is Movable Type in technisch opzicht nog steeds een prima pakket, waar je niet alleen weblogs maar ook websites met statische pagina’s kunt bouwen. Zeg maar een degelijke personenwagen. Voor ’theming’ (het overzetten van een layout naar een cms) heeft het een heel elegant scriptingtaaltje, waar WordPress een voorbeeld aan zou kunnen nemen. Wel heeft Movable Type een aantal tekortkomingen en onhandigheden, die ik twee jaar geleden in een gedetailleerde vergelijking met WordPress heb opgesomd.
WordPress
In vergelijking met Movable Type is WordPress een kleinere auto, maar wel eentje met cruciale extra’s, zoals een imperiaal en een trekhaak, en meer pk’s onder de motorkap dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Je kunt er met het grootste gemak een flinke aanhangwagen aan vastkoppelen. Het uiterlijk is veel hipper dan de degelijke maar toch wat saaie Movable Type-auto.
WordPress is razend populair vanwege het enorme assortiment aanhangwagens en sleurhutten waarmee je de gebruiksmogelijkheden aanzienlijk vergroot. En het mooiste is dat die aanhangwagens gratis verkrijgbaar zijn. Open-source heet dat.
Een ander groot voordeel van WordPress is dat je deze snelle wagen helemaal gratis kunt laten overspuiten in elk gewenst motief. Van minimalistisch tot aan barok, je kunt het zo gek niet bedenken, elke kleurstelling is verkrijgbaar. Wel komt de handtekening van de ontwerper op je auto te staan, voor wat hoort wat.
WordPress heeft ook weer nadelen ten opzichte van Movable Type. Bij een flinke storm wordt hij gemakkelijk van de weg geblazen. En last but not least: in WordPress-auto’s wordt vaak ingebroken. De aanhangwagen en het overspuiten mogen dan gratis zijn; voor extra sloten en een inbraakalarminstallatie zul je wel extra moeten betalen.
Joomla
Je zou Joomla kunnen zien als de vrachtwagen van de open-source cms’en. In 2007 heb ik korte tijd met deze vrachtwagen rondgereden en eerlijk gezegd is het bij een paar testritten gebleven. Wel makkelijk dat je gelijk achter het stuur kunt gaan zitten en wegrijden, maar het sleutelen aan deze vrachtwagen is veel minder intuïtief dan bij de WordPress-auto. En hij rijdt ook nog minder hard. Wat is het voordeel ten opzichte van een snelle auto met aanhangwagen? Ik heb het nooit zo begrepen.
Drupal
Een soort TGV, zal ik maar zeggen, in ieder geval een heel ander vervoermiddel dan de vorige drie. Een TGV is veel krachtiger, maar je kunt niet zomaar in de cockpit kruipen en wegrijden.
Die enorme snelheid en het uitstekende comfort zorgen ervoor dat Drupal een enorm populair contentmanagementsysteem aan het worden is. De ontwikkeling van dit vervoermiddel gaat enorm hard. Binnenkort verschijnt er een nieuw model (Drupal 7), dat nog vele malen comfortabeler belooft te zijn dan de vorige versies.
Typo3
Dit is dan die Boeing 747 waar ik het eerder over had. Het voordeel van een vliegtuig is dat je er ook andere continenten mee kunt bereiken. De vraag is alleen hoe vaak je dat wilt doen, de meeste mensen komen immers zelden buiten Europa en dichtbij huis is de trein sneller en meestal ook goedkoper. Verder is het bedienen van een vliegtuig een stuk ingewikkelder dan een trein.
Over de keuze tussen hogesnelheidstrein (Drupal) en vliegtuig (Typo3) wordt vaak gediscussieerd. Mijn ervaringen met deze twee cms’en zal ik later in een aparte (wat meer technische) blogpost beschrijven.
Een open-soource cms kiezen: Movable Type, WordPress, Joomla, Drupal, Typo3?
“Ik wil graag mijn eigen website beheren. Laatst las ik iets over WordPress. Is dat een goed systeem of raad je me iets anders aan?”
Bijna wekelijks krijg ik van opdrachtgevers en zakelijke relaties dit soort vragen. In deze blogpost in het kort mijn ervaringen met enkele open-source contentmanagementsystemen.
Als webontwikkelaar moet je niet alleen je vakgebied goed kennen, je moet vooral ook begrijpelijk kunnen communiceren met niet-techneuten. Om ingewikkelde techniek uit te leggen gebruik ik graag metaforen. Zo vergelijk ik contentmanagementsystemen vaak met vervoermiddelen. Toegegeven, dit is bepaald geen genuanceerde vergelijking, maar wel eentje met een grote overtuigingskracht.
Een voorbeeld: een van mijn opdrachtgevers wilde graag dat ik Typo3 zou gebruiken voor een simpele website met een paar statische pagina’s. Na een lange technische en bedrijfsmatige uitwijding van mijn kant over performance, beheersaspecten en ’total cost of ownership’ bleef hij maar wazig kijken. Toen probeerde ik het met de volgende vraag: “Als je een pakje melk wilt kopen, zou je dan met een Boeing 747 naar de supermarkt gaan?” Zijn reactie: “Nee, natuurlijk niet, dan neem je de fiets? Maar heb je een fiets voor mij, Wessel?” En ik: “Ja hoor, dat is WordPress”. En hij weer: “Dan gebruiken we toch natuurlijk WordPress?!” Alsof hij er zelf was opgekomen.
In onderstaand overzicht zal ik af en toe de vergelijking trekken met vervoermiddelen. Mijn vakgenoten zullen vast en zeker mij gaan verwijten dat ik veel te kort door de bocht ga. En toch doe ik het bewust, want soms moet je de werkelijkheid een heel klein beetje vereenvoudigen om een inzicht effectief over te dragen.
Movable Type
Dit is het eerste cms waar ik ooit mee heb gewerkt. Movable Type is tot pakweg 2005 dé standaard blogsoftware geweest, maar sindsdien is de populariteit gaandeweg gedaald. Pas in 2007 is het officieel open-source geworden en eigenlijk was dat veel te laat, het had toen al de slag met WordPress verloren. Movable Type gebruik ik zelf nog voor mijn wandelsite Tweevoeter, maar voor opdrachtgevers zal ik het niet zo snel meer adviseren.
Toch is Movable Type in technisch opzicht nog steeds een prima pakket, waar je niet alleen weblogs maar ook websites met statische pagina’s kunt bouwen. Zeg maar een degelijke personenwagen. Voor ’theming’ (het overzetten van een layout naar een cms) heeft het een heel elegant scriptingtaaltje, waar WordPress een voorbeeld aan zou kunnen nemen. Wel heeft Movable Type een aantal tekortkomingen en onhandigheden, die ik twee jaar geleden in een gedetailleerde vergelijking met WordPress heb opgesomd.
WordPress
In vergelijking met Movable Type is WordPress een kleinere auto, maar wel eentje met cruciale extra’s, zoals een imperiaal en een trekhaak, en meer pk’s onder de motorkap dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Je kunt er met het grootste gemak een flinke aanhangwagen aan vastkoppelen. Het uiterlijk is veel hipper dan de degelijke maar toch wat saaie Movable Type-auto.
WordPress is razend populair vanwege het enorme assortiment aanhangwagens en sleurhutten waarmee je de gebruiksmogelijkheden aanzienlijk vergroot. En het mooiste is dat die aanhangwagens gratis verkrijgbaar zijn. Open-source heet dat.
Een ander groot voordeel van WordPress is dat je deze snelle wagen helemaal gratis kunt laten overspuiten in elk gewenst motief. Van minimalistisch tot aan barok, je kunt het zo gek niet bedenken, elke kleurstelling is verkrijgbaar. Wel komt de handtekening van de ontwerper op je auto te staan, voor wat hoort wat.
WordPress heeft ook weer nadelen ten opzichte van Movable Type. Bij een flinke storm wordt hij gemakkelijk van de weg geblazen. En last but not least: in WordPress-auto’s wordt vaak ingebroken. De aanhangwagen en het overspuiten mogen dan gratis zijn; voor extra sloten en een inbraakalarminstallatie zul je wel extra moeten betalen.
Joomla
Je zou Joomla kunnen zien als de vrachtwagen van de open-source cms’en. In 2007 heb ik korte tijd met deze vrachtwagen rondgereden en eerlijk gezegd is het bij een paar testritten gebleven. Wel makkelijk dat je gelijk achter het stuur kunt gaan zitten en wegrijden, maar het sleutelen aan deze vrachtwagen is veel minder intuïtief dan bij de WordPress-auto. En hij rijdt ook nog minder hard. Wat is het voordeel ten opzichte van een snelle auto met aanhangwagen? Ik heb het nooit zo begrepen.
Drupal
Een soort TGV, zal ik maar zeggen, in ieder geval een heel ander vervoermiddel dan de vorige drie. Een TGV is veel krachtiger, maar je kunt niet zomaar in de cockpit kruipen en wegrijden.
Die enorme snelheid en het uitstekende comfort zorgen ervoor dat Drupal een enorm populair contentmanagementsysteem aan het worden is. De ontwikkeling van dit vervoermiddel gaat enorm hard. Binnenkort verschijnt er een nieuw model (Drupal 7), dat nog vele malen comfortabeler belooft te zijn dan de vorige versies.
Typo3
Dit is dan die Boeing 747 waar ik het eerder over had. Het voordeel van een vliegtuig is dat je er ook andere continenten mee kunt bereiken. De vraag is alleen hoe vaak je dat wilt doen, de meeste mensen komen immers zelden buiten Europa en dichtbij huis is de trein sneller en meestal ook goedkoper. Verder is het bedienen van een vliegtuig een stuk ingewikkelder dan een trein.
Over de keuze tussen hogesnelheidstrein (Drupal) en vliegtuig (Typo3) wordt vaak gediscussieerd. Mijn ervaringen met deze twee cms’en zal ik later in een aparte (wat meer technische) blogpost beschrijven.
Lees ook: